JM Financial Services - шаблон joomla Создание сайтов
A A A

Експлуатація АКБ


Як правильно зарядити акумулятор

energoavtomatika 61Де саме заряджати акумулятор - великого значення не має. Для початку повністю очистіть батарею від пилу і бруду, акуратно зніміть клеми.
Огляньте акумулятор на витіки, «википання», механічні пошкодження. Одягніть хімічно стійкі рукавички і відкрийте (якщо дозволяє  конструкція) пробки.
Акуратно огляньте вміст кожної банки, оцініть рівень електроліту в кожній з них. Особливу увагу зверніть на колір і прозорість електроліту -
він повинен бути повністю прозорий.

На практиці автомобілісти, як правило, використовують три методи зарядки. Перший - постійною напругою, другий - постійним струмом, третій - комбінований. Вплив цих методів на батарею практично не розрізняється.

Заряд свинцевих акумуляторних батарей необхідно проводити від джерела постійного (випрямленого) струму. Можна використовувати будь які випрямлячі, що допускають регулювання зарядного струму або напруги. При цьому зарядний пристрій, призначений для заряду однієї 12-вольтової батареї, має забезпечити можливість збільшення зарядної напруги до 16,0-16,5 В, оскільки в іншому випадку повністю зарядити сучасну необслуговується акумуляторну батарею (до 100% її фактичної ємності) не вийде.

Позитивний провід (клему) зарядного пристрою з'єднують з позитивним вивідом батареї, а негативний - з негативним.

У практиці експлуатації користуються, як правило, одним з двох методів заряду батареї: заряд при сталості струму або заряд при сталості напруги.
Обидва методи рівноцінні з точки зору їх впливу на довговічність батареї. При виборі зарядного пристрою слід керуватися інформацією, наведеною нижче.

Метод постійної напруги

При заряді цим методом ступінь зарядженості АКБ після закінчення заряду безпосередньо залежить від величини зарядної напруги, яке забезпечує зарядний пристрій. Так, наприклад, за 24 години безперервного заряду при напрузі 14,4 В повністю розряджена 12-вольта батарея зарядиться на 75-85%, при напрузі 15 В - на 85-90%, а при напрузі 16 В - на 95-97% , Повністю зарядити виряджену батарею протягом 20-24 годин можна при напрузі зарядного пристрою 16,3-16,4 В.

У перший момент включення струму його величина може досягати 40-50 А і більше, залежно від внутрішнього опору (ємності) і глибини розряду батареї. Тому зарядний пристрій постачають схемними рішеннями, що обмежують максимальний струм заряду.

По мірі заряду напруга на вивідах батареї поступово наближається до напруги зарядного пристрою, а величина зарядного струму, відповідно, знижується і наближається до нуля в кінці заряду (якщо величина зарядного напруги випрямляча нижче напруги початку газовиділення). Це дозволяє проводити заряд без участі людини в повністю автоматичному режимі. Помилково критерієм закінчення заряду вважають досягнення напруги 14,4 ± 0,1 В на вивідах батареї. При цьому, як правило, загоряється зелений сигнал,  сповіщующий про досягнення даної кінцевого напруги, тобто закінчення заряду. Однак, для задовільного (на 90-95%) заряду сучасних необслуговуваних АКБ за допомогою подібних зарядних пристроїв, що мають максимальну зарядну напругу 14,4-14,5 В, потрібно близько доби. Загалом, час заряду батарей залежить від ступеня розрядженого батареї і її технічного стану.


Метод постоянного тока

Заряд акумулятора проводиться при постійній величині зарядного струму, рівної 0,1 С20 (0,1 від номінальної ємності при 20-годинному режимі заряду). Це означає, що для батареї ємністю 60 Аг струм заряду повинен бути рівний 6 А. Для підтримання сталості струму протягом всього процесу заряду необхідно регулюючий пристрій.

Недолік такого способу - необхідність постійного (кожні 1-2 години) контролю і регулювання зарядного струму, а також рясне виділення газу наприкінці заряду. Для зниження кількості газу, що виділяється і підвищення ступеня зарядженості батареї доцільно ступеневу зниження сили струму в міру збільшення зарядної напруги. Це означає, що коли напруга досягне 14,4 В, зарядний струм слід зменшити у два рази (3 А для батареї ємністю 60Аг) і при такому струмі продовжують заряд до початку виділення газів. При заряді сучасних акумуляторів, в яких отвори для доливання води відсутні, доцільно при збільшенні зарядного напруги до 15 В ще раз зменшити струм в два рази (1,5 А для батарей ємністю 60Аг).

Батарея вважається повністю зарядженою, коли струм і напруга при заряді зберігаються без змін протягом 1-2 годин. Для сучасних необслуговуваних батарей такий стан настає при напрузі 16,3-16,4 В залежно від складу сплавів решіток і чистоти електроліту (при його рекомендованому рівні).

Комбінований метод

Більшість що випускаються в даний час зарядних пристроїв грунтуються саме на цьому методі. Спочатку йде заряд постійним струмом, а закінчується постійною напругою. Потрібно сказати, що такі пристрої повністю автоматизовані, і не вимагають людської участі. Аж до того, що при повній зарядці акумуляторної батареї, вони самі вимикаються.

Незалежно від методу заряду необхідно періодично контролювати температуру електроліту. Не допускайте перегрівання електроліту вище 45 °С. В іншому випадку заряд батареї необхідно перервати до зниження температури електроліту до 30-35 °С.

Заряд батареї на автомобілі

При експлуатації АКБ на автомобілі її заряд відбувається при постійній напрузі. Виробники автомобілів за погодженням з розробниками батарей встановлюють рівень зарядної напруги 14,1 ± 0,2 В, що нижче напруги інтенсивного газовиділення. Зі зниженням температури ефективність заряду при постійній напрузі зменшується через зростання внутрішнього опору батареї. Тому АКБ на автомобілі не може відновити свою ємність після глибокого розряду. Взимку ступінь зарядженості батареї - 70-75%, якщо напруга на клемах 13,9-14,4 В. Тому взимку (при низьких температурах, частих і тривалих пусках холодного двигуна і коротких пробігах) доцільно періодично (бажано не рідше одного разу на місяць) проводити заряд АКБ від стаціонарного зарядного пристрою при позитивній температурі.